SAFTIG MANDELÄPPELKAKA

3 stora äpplen, skalade och skivade

Strössel
1 1/2 msk strösocker
1 msk kardemumma (kanel funkar också)

Gör såhär:
Riv ner mandelmassan i en bunke, klicka ner smöret och rör till en jämn smet. Tillsätt strösocker, gräddfil och ett ägg i taget. Blanda ner vetemjöl och bakpulver tillsammans med äppelrivet. Häll smeten i en form, ca 30x20, och fördela äppelskivorna i raka eller diagonala rader. Hacka kardemumman och blanda med strösockret. Pudra över strösslet över kakan och grädda sedan mitt i ugnen 35 minuter i 200 grader.

JORDGUBBSLEMONAD

Du behöver:
1 liter vatten
2 dl strösocker
350 g jordgubbar
3-4 msk apelsinsaft
2 msk citronsaft

Tips för att göra en drink! Minska på mägnden vatten och ersätt med önskad sprit. Häll då i spriten sist av allt!

Gör såhär:
1. Koka upp vatten med strösocker i en kastrull och låt sockerkristallerna smälta. Låt kallna.
2. Mixa jordgubbarna i, eller med, en mixer till en slät jordgubbssås.
3. Blanda de mixade jordgubbarna med sockervattnet.
4. Tillsätt apelsin- och citronsaften. Anpassa efter önskad smak!
5. Häll lemonaden i en lufttät flaska och förvara i kyl. Njut av en iskall lemonad en het sommardag!

DAG 6

Sista kvällen här i Kroatien är snart över och vi avslutade den på bästa sätt genom att gå ut och äta på en mysig restaurang här i närheten som vi spanat in hela veckan samt blivit rekommenderade att gå till. Maten är dock lite sisådär här enligt mig, kanske för att jag inte gillar seafood som är deras grej och kanske för att jag alltid lyckats välja den sämre rätten i jämförelse till Marcus. Tror han börjar ta för vana nu att vi alltid ska byta eller åtminstone dela våra maträtter haha. Otur i matval men tur i kärlek? Dagen i övrigt har varit lugn och skön där tiden spenderats i solstolen, poolen, stranden och i havet. Solbärnnan byggs på för varje dag och man känner sig så fräsch varje gång man kollar sig i spegeln och är en nyans brunare. Som vanligt känns det alltid som att tiden har flygit iväg såhär i efterhand men samtidigt känns det som att vi varit här länge. Men vi har ju trots allt hela dagen imorgon kvar att njuta av så den ska vi ta vara på!

DAG 5

Ytterligare en dag har passerat här i paradiset med mitt hjärta. Phu vilken het dag det har varit idag, vi har grillats som två köttbitar och smält som isglassar i solen. 39 grader var det som max mitt på dagen när vi låg på öns kändaste strand Zlatni Rat. Ni kunde se den på vybilderna jag la ut igår att den är formad som en spets och går hela 400 meter ut i vattnet. Anledningen till att den är så populär är för att det är den enda stranden som liknar en sandstrand, med småsten, i övrigt är det klipperstensstränder i hela Kroatien. Det var som att vara i en bastu, svetten bokstavligen rann på kroppen av att bara ligga ner vilket gjorde att vi badade cirkus var tionde minut. Sällan badar jag så ofta och sällan har jag upplevt en sån befrielse av att svalkas ner. Obeskrivligt varmt. Vattnet är så otroligt klart och fint här, särskilt när solen blänker och gör vattnet sådär kristallblått. Efter några timmar tog värmen över så då gick vi runt i orten Bol ett tag innan vi tog bussen hem för dusch, middag och kvällsmys.

DAG 4

Sol, bad, glass, sol, bad och ännu mera sol och bad. Med solblekt hår och solbrända kroppar har vi glidit runt i badkläder hela dagen och bara tagit det lugnt. Middagen blev på en resturang i hamnen här i närheten där tanken var att vi skulle se den avgörande Sverige-matchen, men det visade sig att ingen resturang eller bar sände just den matchen (?!?) Tack och lov visade vårt hotell matchen på en tv vilket gjorde att alla samlades där, annars hade jag fått stå ut med en arg pojkvän resten av kvällen. Men ett trist avslut blev det när vi nu får säga hejdå till både EM och Zlatan.

DAG 3

Sol, vind och vatten, höga berg och djupa hav, det är mina drömmar vävda av. Ted Gärdestad sätter ord på dagen idag som bestått av lite smått och gott, allt ifrån sol och bad vid poolen till klättring i berg. Dagen började med go frukost och en stund vid poolen innan vi begav oss av med buss till Nerežišće. Tanken var att vi därifrån skulle vandra några km upp till öns högsta bergstopp, Vidova Gora, för att se den omtalade utsikten. Tyvärr hade vi inte kollat upp vägen tillräckligt vilket gjorde att vi fick förlita oss på personalen som jobbade på en Supermarket strax intill där bussen släppte av oss. Det resulterade i att vi vandrade två timmar i 30 graders värme någonstans i ingenstans upp på något berg innan vi insåg att vi garanterat går fel. Vi vände helt enkelt tillbaka och bad en närliggandes bar ringa efter en taxi som tillslut tog oss upp till Vidova Gora. Kan tillägga att det berget låg helt på andra sidan den lilla orten än berget vi vandrade på... Haha well vi fick åtminstone lite träning och bra bränna vid den onödiga vandringen. Tack och lov fick vi en härlig taxichaufför som väntade på oss under tiden vi tittade på utsiken, för att sedan skjutsa oss tillbaka hela vägen till hotellet, till en superbra pris. Jackpot! När vi kom hem somnade vi båda i solstolen en stund innan vi gjorde oss iordning för middag. Kvällen avslutades sedan på en av alla uteserveringar där vi kollade första halvlek av Kroatien-Spanien på storbildsskärm för att känna av stämningen. Andra halvlek hördes ända upp till takterassen där vi satt när Kroatien vann. Mysig kväll kort och gott!

DAG 2

Good evening everybody! Hope you all have a nice time wherever you are. Måste styla lite med min engelska som blir allt bättre för varje dag som går här nere. Doviđenja och hvala, hejdå och tack, är dock det enda jag kan på Kroatiska så det är inte så mycket att skryta om. Själv har jag haft en otroligt skön dag på stranden och vid poolen. Himlen har varit klarblå och solen har stekt hela dagen. Vi har strosat runt i hamnen, käkat glass och bara njutit i allmänhet som man ska på en semester. Måste säga att det är otroligt skönt att bo på vuxenhotell, lite högre standard och inte massa barn som springer runt mellan bamseklubbarna. Dagen avslutades med middag här på hotellets mysiga resturang som för min del bestog av bruscetta, kycklingrisotto och någon salgs crème brûlée som liknade pannacotta. Helt okej enligt mig men imorgon provar vi något nytt från menyn. Nu kom vi just ner från hotellets otroligt mysiga takterrass och ska mysa på hotellrummet innan läggdags. Imorgon väntar en ny dag i solskenet!

KROATIEN

Åh så härligt att äntligen vara här! Vid halv två inatt kom vi till hotellet i kolsvart mörker efter en resa som gått bra men som tog något längre tid än väntat. Båten mellan fastlandet och ön Brac som vi bor på matchade inte alls med oss vilket gjorde att vi fick gå runt i staden Split någon timme och känna av Kroatiens nattliv. Vi satte oss på en av alla uteserveringar som flöt ihop längs gågatan och kollade på lite fotboll innan vi tillslut kunde åka vidare till hotellet där varsin cesarsallad stod och väntade på rummet. Behövligt! Trots att vi knappt såg något i mörkret lyckades vi i alla fall uppfatta hur fint hotellet var och vilket otroligt bra rum vi fick! "This room is one of my favorite" sa killen som följde oss till rummet, vilket vi kunde förstå imorse när vi vaknade och öppnade gardinerna och såg utsikten över havet och hamnen som ligger strax intill.

Dagen idag har varit molnig vilket gjorde att vi till stor del gick runt och upptäckte området och kände in omgivningen. Vi åkte även en trip längs den kringel-krokiga kusten till lilla orten Pučišća. Den lilla orten med det svåra namnet är känd för sin sten-snidning från öns alla kända stenbrott där man länge har utvunnit vit marmor som mest är känd för att Vita Huset i Washington till stor del består av stenen. I övrigt var den lilla platsen väldigt mysig och pitoresk. Överallt, vart man än går, får man känslan av scener tagna ur Mamma Mia. Supermysigt! Nu vill grabben bredvid mig att jag ska släppa datorn så jag gör väl som han säger och skriver mer imorgon. Godnatt!

SNART FAR VI

Regnet det bara öser ner och jag har känt mig som en dränkt katt sen jag gick utanför dörren imorse, fuh! Dagen har bestått av jobb på min mosters salong där jag fått vara hennes tredje hand för att storstädningen ska hinnas med. Nu väntar snart middag och därefter en fet myskväll med familjen. Syrran ska få tandställning imorgon och ska därför frossa i godis ikväll, tror jag kan slinka med i den frossan. Dessutom är jag lika trött som en koala som bara vill krama mig fast i kudden. Ska även fortsätta lite med packningen inför Kroatien på lördag. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få med mig allt? Just nu består halva resväskan endast av skor... Det är ett pussel det där med att packa. Hur som helst ska det bli extremt skönt att komma iväg till varmare breddgrader med mitt hjätegull.

STUDENTEN

WOW! Nu har jag hunnit landa och kommit iordning här hemma efter en av de bästa dagarna i mitt liv. Studenten var magisk från morgon till kväll och jag är så otroligt tacksam för alla som firade tillsammans med mig. Dagen började med en bortskämd champangefrukost ute på Värmdö hos William och hans sagolika place vid vattent. Champange, chokladpraliner, jordgubbar, mackor, minimuffins, croissanter och juice var vad han caterat in och bjöd på. Otroligt gott och mysigt! Därefter hade han fixat en privat dubbeldäckare (?!!) som tog oss till skolan... väl i skolan uppstog extremt mycket känslor att tårarna rann okontrollerat, särskilt när vi tog avsked av lärare. Shit vad jag kommer sakna vissa! Efter vår lilla avslutning i klassrummet och i matsalen marscherade vi till Gärdet där utspringet väntade. Åh så härlig stämning och åh så härlig plats det var att springa ut på! Stort fält av grönt gräs, blå himmel med lite moln och ett hav av människor. Min familj, kusiner, mor- och farföräldrar, moster och kompisfamilj tog glatt emot mig. Efter en blöt flakfärd kom jag hem precis till när mottagningen började där jag möttes av ett stort plakat med bilder och grattis på balkongen. SÅ fint! Gästerna rullade in och mottagningen var verkligen superbra! Eftersom mycket av planeringen var hemlig blev mycket en överraskning vilket var jättekul! Så tacksam för alla otroligt fina presenter jag fick och för att så många kom för att förgylla min dag. TACK TACK TACK!

VÄNTA PÅ MIG TIDEN

Nergosad i soffan sitter jag just nu under en filt med tända ljus tillsammans med syrran och pratar lite om studenten som väntar om 5 dagar. Jag hänger inte riktigt med tidens snabba fart. I alla år har jag tittat på alla glada människor i sina mössor och längtat till att själv få stå på det där flaket och skrika av lycka. Igår var det student för två av mina närmsta kompisar och det var då jag insåg att det faktiskt händer. Det är faktiskt min tur att ta studenten. Så mycket känslor såhär sista dagarna innan skolan inte längre är min trygghet och mitt liv. Sista dagarna innan jag har full makt över min frihet och har alla möjligheter till att göra vad jag vill. Helt plötsligt handlar det bara om mig, bara jag och mig själv, till att göra vad jag vill. Konstigt. Alla förberedelser och planer som spirar inför dagen med det stora D:et gör att förväntningarna byggs upp till skyarna... samtidigt som jag försöker njuta så mycket som möjligt av varje minut som går, för plötsligt är det över. Det är ju trots allt once in a life time och därför ska jag göra det bästa av varje sekund. Jag är SÅ TAGGAD på att påbörja nästa kapitel i min livsbok!